Adalékok a településfejlesztési koncepció közlekedés fejezetéhez.

A település közlekedési sajátosságai lényeges összetevőt jelentenek a falu mindennapi élete szempontjából.
Az is a terület fontosságát jelenti, hogy rendszeresen előfordulnak balesetek, és súlyosabb eset is előfordult az elkerülő út átadása után is, tehát vélhetően helyi problémákról van szó.
A baleseti szempontból való javításhoz segíthetett volna azok pontos helyszínének megadása is, ennél már csak a forgalmi helyzetek ismerete jelenthetne többet.
A belterületi utak leírása kissé elnagyoltnak tűnik, ott még láthatunk néhány fontos részletet:
Hosszúhetény közútjaiból a település gerincét képező „gyűjtő utak” is csak részben teszik lehetővé két jármű egymás melletti elhaladását, az ebbe a kategóriába sorolt Ormándi u. és a Kajdy köz legtöbbször még az útpadka igénybevételével sem teszi lehetővé az egymás melletti elhaladást, az egyéb utak pedig még ott is egyetlen sávon burkoltak, ahol amúgy az utca maga lehetővé tenné a szélesebb nyomvonal kialakítását.
Az úttestek mellett csak kevés helyen biztosított a csapadékvíz elvezetése, így a víz és a hordalék egyaránt a burkolatra kerül. Ennek a jelenségnek csak annyi az előnye, hogy az útpadkát az áramló víz kevésbé bontja meg.
A gyalogos forgalom jellemzője, hogy a viszonylag kevés a járda, azok állapota is gyakran hagy kívánni valót, így már ezért is gyakori a gyalogos forgalom az úttesten.
Ez mindig jelenthet veszélyforrást, a téli útviszonyok esetében pedig ez még fokozottan is jelentkezik.
Közlekedési szabályok:
Mivel a településen az ellenőrzés mérsékelt, meglehetősen sok fegyelmezetlenség fordulhat elő a közlekedés terén. Erre példa pl. a közlekedési táblák szerepe helyi közlekedésünkben, hiszen a lakóövezetben kihelyezett sebességkorlátozást jelző tábla figyelmen kívül hagyása nagy valószínűséggel nem jelenti semmiféle retorzió veszélyét. Ilyen helyeken hatásosabb a másutt is alkalmazott „fekvőrendőr” kiépítése. Ennek szükségességét már többször felvetettük az elmúlt évek során, azonban eddig nem sikerült elfogadtatni döntéshozóinkkal a megoldás ilyen lehetőségét.
Saját tapasztalatok alapján gondot jelent a sebességkorlátozások mellett a kanyarodás általános szabályainak betartása, és úgy általában a figyelem lankadása.
A problémák a motorizáció fokának növekedésével csak még inkább fokozódnak. További forgalomnövekedést jelent a település külterületének egyre nagyobb számú népessége, mivel számukra a településen belül is egyre nagyobb távolságok megtétele szükséges, és amennyiben lehetőségük van, akkor ezt személygépkocsival teszik.
Említés történik a kerékpáros közlekedésről is, ahol a domborzati viszonyok mellett, a főbb gyűjtő útvonalak jelentős gépjármű forgalma és a viszonylag keskeny útpálya is kedvezőtlen, valamint ezek a szakaszok nem kerülhetők meg túl egyszerűen.
Néhány helyen megállást tiltó táblák is előfordulnak a faluban, ezeket is gyakran sikerül figyelmen kívül hagyni.
Tekintsünk néhány részletet a településfejlesztés terveiből:
„Hosszúhetény Településfejlesztési Koncepciója – Helyzetfeltáró munkarész:
1.15.5. Parkolás
A lakott területen még az összekötő úton is csak rövid, a nehezen belátható szakaszokon van megállási tilalom. A megállási-várakozási igényeket a településközpontjának körzetében valamint a jelentősebb forgalmú kereskedelmi és vendéglátó épületeknél önálló parkolóterületen, zúzalékos illetve szilárd burkolatú létesítmények elégítik ki. Kapacitáshiány a községházánál és a temetőnél jelentkezik.
Hosszúhetény Településfejlesztési Koncepciója:
7. specifikus cél: A belső megközelíthetőség feltételeinek javítása.
Járdafelújításokkal és kerékpáros infrastruktúra kiépítésével a kerékpáros munkába járás sokkal elterjedtebbé válhatna. Kisújbánya és Püspökszentlászló közúti megközelíthetőségének javítása az ott élők és az odalátogató turisták szempontjából is nagy jelentőséggel bír. Ugyancsak fontos az, hogy Püspökszentlászló bevezető szakaszán megfelelő minőségű parkoló kerüljön kialakításra.
Kisújbányán a légi betegszállítás feltételeinek megteremtése érdekében a légi mentőszolgálattal egyeztetetéseket kell folytatni.
A település központjában tapasztalható parkolási problémák megoldása elkerülhetetlen.
9. specifikus cél: A közbiztonság és közlekedésbiztonság növelése.
A település központjában elhelyezkedő intézmények megközelíthetőségét közlekedésbiztonsági beavatkozásokkal, akár gyalogátkelőhely létesítésével kell javítani.
A kerékpáros közlekedés megkedveltetése érdekében helyi komfortfokozó intézkedések is hasznosak lehetnek, mint például Püspökszentlászló és Kisújbánya felé vezető utak kiépítése, kerékpártárolók és kerékpáros pihenők létesítése és egyéb szolgáltatások nyújtása.
A szőlőhegyi dűlőutak felújítása a szőlőhegyi lakosok életkörülményein sokat javítana, hiszen a rossz időjárási viszonyok mellett és különösen tehergépjárművekkel az ingatlanok nagy része nehezen megközelíthető.
A szőlőhegyen tapasztalható ingatlanbetörések, valamint a buszmegállók környékén megjelenő rongálások számát közösségi összefogás segítségével a polgárőrséggel közösen kell csökkenteni.”
Mit is jelenthet a leírt szöveg?
Sok helyen tapasztalható ellentmondás a szöveg tartalma és a gyakorlat között.
Az utak-járdák karbantartása már évek óta meglehetősen hátrányos helyzetben szerepel a prioritások között, a településen pedig új problémás helyek is megjelennek a közlekedés szempontjából
Problémás helyek, helyzetek falunkban:
Szinte valamennyi mellékutcánkról elmondható, hogy a burkolt felület keskeny, kétirányú közlekedésre alkalmatlan. Ezek egy része nem is igazán, vagy csak nehezen bővíthető.
Utcáinkon szabályozatlan a parkolás, a közlekedés általános előírt szabályai, de az ésszerűség is csak korlátozottan érvényesül.
Rendre nehezen járható utcák pl. a hosszabbak közül az Ormándi és az Iskola utca, de a Zengő és a Verseny utca is jelent veszélyforrásokat.
Az utóbbi két utca gyalogosforgalma is jelentős esetenként az iskola miatt is.A járművek biztonságos sebességének betartatására a táblák nem elegendőek, egyéb eszközökre is szükség lenne.
Parkolási gondok:
Az egyik legnagyobb gond a parkolás, ami szabályozatlanul, ötletszerűen történik.
Az önkormányzat dokumentumai a helyhiányról szólnak, pedig van más baj is.

Hol is lehet baj a várakozással?
1.Értelemszerűen valamennyi keskeny utcánkban, ezen kívül közintézményeink, kereskedelmi-szolgáltató egységeink környezetében.
2.Az óvoda rég ismert, annak parkolója napközben dugig van, néhány jármű innen szorulhat ki a templom alatti kanyarba, ahol amúgy tábla is tiltja a megállást is, nem csak a várakozást.
Ezzel a hellyel régóta elevenek a gondok, a képviselő testület is foglalkozott régebben a kérdéssel anélkül, hogy a valós (tervezett) megoldásig eljutnának.
3.Az önkormányzat hivatali épületétől a postáig terjedő szakasz.
Erre a területre egyetlen szóval lehet a napközbeni időszakot leírni: Kaotikus.
Itt található egy helyközi autóbusz megálló hely is, ami külön fejezetet érdemelne.
Az egész területen rendezetlenül állnak a járművek, az egyszerű áthaladás sokszor ütközik nehézségekbe.
Mit írna elő a KRESZ?
„40. § (1)245 Járművel megállni - ha közúti jelzésből vagy a (2)-(5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik - csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad.
h)249 más járművel a villamos, autóbusz vagy trolibusz megállóhelyet, illetőleg taxiállomást jelző tábla előtt 15 méter, utána 5 méter távolságon belül, kivéve, ha útburkolati jelből más következik;”
Mit tartunk be ebből (és a többiből)? Nem sokat.
A buszmegállóra megadott szabályok nálunk ráadásul néha amúgy is szűkösek, többször jöhet egy időben több jármű is, amikor már a fel- és leszállással komoly bajok lehetnek.
Szabálysértésekben ráadásul élenjárnak egyes önkormányzati dolgozók, mivel akadnak olyanok, akik igyekeznek a bejárathoz a lehető legközelebb állni, ami szabályosan nem valósítható meg.Esetenként jelentkeznek gondok a Tom-Market környékén is, ahol szintén buszmegálló mellé esik az a hely, ahol többen kívánnának egy időben megállni, a kialakított parkoló pedig szűkös, vagy épp nem kívánják igénybe venni.
Térjünk vissza a központra:
A Komló felé menő oldalon a buszmegállóba esik két forgalmas bejárat is, az önkormányzaté, valamint a Hosszúkávé nevű vendéglátóhelyé.
A buszmegálló tábla melletti parkolás mindennapos, de gyakran foglalt a megálló egy része is rakodás, vagy egyéb gondok miatt.
Nem a parkolás problémája ugyan, de azért meg lehet említeni, hogy hulladékszállítás időszakában a megálló egyik felét az önkormányzat, másikat a vendéglátó hely rakja tele szeméttel, az utasok a zsákok között „szlalomozhatnak”. Ennek a problémának a megoldása talán nehezebb lehetne, mint a parkolásé, talán a megálló áthelyezése lenne a legszerencsésebb.
A Pécs felé menő oldalon kicsit szerencsésebb a helyzet, mivel forgalmas közintézmény bejárata ott nincs, valamivel nagyobb a hely, viszont a reggeli órákban előfordul, hogy minimális eltéréssel három busz érkezik, és csak az első tud viszonylag gond nélkül megállni, a következőknek már akkor gondja van a parkoló autókkal.

Milyen megoldást találhatnánk?
Rövid távon mindenképp olyan szabályok betartása, betartatása, amik csak némi önfegyelmet igényelnek, bár előfordulhat, hogy a szerencsétlenebb autósnak akár 50m-t is kell gyalogolnia, hogy célját elérje.
A területen kiemelt fontossággal kellene kezelni, hogy az orvosi rendelők, a gyógyszertár maradjanak mindenképp könnyebben megközelíthetők, a posta előtti szakaszon pedig a két oldali, rendezetlen parkolást nem ártana megszüntetni.A buszmegállók helye, szerepe a szokványos hétköznapi gondokon kissé túlmutat, de az ottani fegyelmezetlenséget is vissza kellene szorítani.Mondjuk, a hivatal előtti megálló tábláját át lehetne helyezni egy „huszárvágással” a Hosszúkávé sarkára, és máris csak az ő gondjuk lenne minden…
